کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

تاریخچه ی کوی دهدشتی بندر بوشهر

پیشینه ای از کوی دهدشتی
. قریب 300سال پیش احداث بندر فعلی بوشهر در دوره ی نادری و پس از رونق یافتن این بندر ورشد تجاری آن به یکی از قطب های تجاری و سیاسی ایران تبدیل گردید ، باتوجه به این مهم از سرتاسر ایران، شیراز کازرون اصفهان دهدشت بهبهان ارامنه کلیمیان و... به منظور کسب وکار و تجارت در این شهر حضور یافتند ودر کنار یکدیگرآداب ورسوم و شهری جدید را تشکیل دادند. در این بین عده ای نیز اهالی دهدشت وآن منطقه باتوجه به پیشه وکسب  تجارت ، در منطقه ی جنوبی شهر بندر بوشهر قریب 200سال پیش بانی مسجدی شدند که به نام  دهدشتی نام گرفت و با توجه به اهمیت مسجد و پایگاه اجتماعی مردم آن زمان ، توسعه ی منازل اطراف آن کوی دهدشتی نیز شکل گرفت و هرروز بر اهمیت این کوی ومسجد در طول زمان افزوده شد و گوشه ای از تارخ این مرز و بوم را رقم زد.
کوی دهدشتی با مرکزیت مسجد دهدشتی شامل مسجد نمکی ، مسجد فاطمه الزهرا (پیرزن)، مسجد جامع عطار ، مسجد دوانی ، ویک کنسیه یهودیان بود که قسمتی ازآن  در طرح توسعه ی بندر فعلی ومنازل بافت قدیم آن تخریب گردید.
مسجد دهدشتی و اهالی آن در طول تاریخ به تدین و پرپایی مراسمات مختلف دینی مذهبی شهره و شاخص بوده اند ودر حال حاظر نیز این روند همچنان ادامه دارد .
باتوجه به اهمین این کوی و مسجد از مشاهیر بنام آن میتوان به حضرت آیت الله سید محمد تقی حجت (ره) وحضرت آیت الله سید ابراهیم حجت(ره) و آیت ا... میرزا احمد و میرزا محمد صدر الاسلام(ره)، عالم برجسته حضرت آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه وامام جمعه  کنونی شهر بوشهر، پرفسور علی بوشهری و پرفسور محمود مشفقیان در علوم شیمی و نویسنده ی توانا صادق چوبک اشاره نمود. همچنین در کنار پرورش مداحانی بزرگ چون مرحوم محمد شریفیان و جهانبخش کردی زاده ، و حاج مصطفی گراشی در عرصه ی مداحی سنتی جنوب کشورکوی دهدشتی نیز همچون سایر محلات نیز افتخار تقدیم نمودن هشت ستاره فروزان در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را داراست.
       

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد قاسم رشیدی گل رویه سه‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 06:01 ب.ظ

دستتون درد نکنه مرواتون همه سال انشاء الله که موفق و سربلند باشید.زندباد مردان کوی دهدشتیا.یاحق

محمد قاسم رشیدی گل رویه سه‌شنبه 23 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 06:07 ب.ظ

دستتون درد نکنه عجرتان با آقا سید الشهدا بنده به عنوان عضو کوچکی از کوی دهدشتی آماده هر گونه خدمتی در جهت هر چه بهتر شدن سایت اعلام می دارم.

از اینکه مارا با نظرات خود دلگرم نموده اید کمال تشکر را دارم

عباس اسماعیلی سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:32 ب.ظ

یکی از ساکنین کوی دهدشتی سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:50 ب.ظ

عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیران و دست اندرکاران محترم
دستتون درد نکنه - عجرتون با آفا امام حسین انشاا... .

یه پیشنهاد از بنده حقیر را پذیرا باشید و این که این مطالبی که بسیار پر محتوا و با حجم زیاد هستند رو با فاصله خطوط مناسب باشه که بیننده جذب شه اونا رو تا آخر بخونه که چشم خسته نشه .


بازم تشکر می کنم و خسته نباشید میگم واسه زحماتتون
یا حق

ضمن تشکر از شما دوست عزیز :
ازاینکه با نظر خود مارا یاری نمودید متشکریم

عاشق اباعبدالله سه‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 12:15 ب.ظ

باتشکر انتقاد بنده این است که متاسفانه شما هیچگونه ارزشی برای پیشخوانتان که سالیان سال میباشد که بااجرای بسیار عالی که مورد توجه همه میباشد قائل نمیشوید حتی در فیلمهایتان اثری ازایشان نیست . لطفا در این مورد تجدید نظر فرمایید

با سلام از دقت نظر شما متشکریم
ضمن اینکه همه ی خادمین و ذاکرین حضرت ابا عبدالله محترم هستند ودارای احترام وارزشی بالا انشاالله در فرصتی مناسب تصاویر و یا صدای این عزیزان نیز منعکس خواهیم نمود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد