کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

مراسم شمع زنی و نان پوشی

با فرارسیدن شب عاشورا مراسم های مختلفی در بندر بوشهر انجام می پذیرد که یکی از این مراسم ها شمع زنی و نان پوشی است که در مسجد دهدشتی که دارای منبری قدیمی ومورد عنایت حضرت سیدالشهداء است انجام میگردد.
مراسم شمع زنی ،که در اکثر مساجد، حسینیه های شهر به خصوص چهار محل قدیمی شهر بوشهر برگزار میگردد وبا نیت روشن کردن شمعی برای اموات و یا نذر و... برروی سینی هایی از گِل که بر روی منبری به جهت همین امرگذاشته میشود و معمولا در سرای مسجد یا نزدیکی درب ورودی قرار داده می دهند که از دیرباز به خصوص در مساجد کوی دهدشتی و حسینه ی خواهران، حاج چلتم  برقرار میگردیده وتا امروز نیز ، انجام میگردد.



مراسم شمع زنی مسجد دهدشتی 
اما از دیگر مراسم های شب عاشورا نان پوشی است که معمولا در کنار منبرهای با قدمت انجام میشود بخصوص در شب  بزرگی چون عاشورا،در این شب افرادی که نذری به منظور فرزندان تازه متولد خود داشته ویا نذر در مورد مریض خود دارند در کنار منبر ، معمولا حلوا ویا... در تکه ای نان گذاشته و زیر سر فرد قرار میدهند ونان های دیگر را بروی بدن وی گذاشته وسوره ی حمد ویا آیة الکرسی بر او قراءت می نمایند سپس خانواده ی فرد مذکور حلوا و... در نان پیچیده ودر بین حضار تقسیم می نمایند.


 نان پوشی در کنار منبر مسجد دهدشتی در مسجد دوانی ها 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد