کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

میلاد پیامبر رحمت

 "اللهم صل علی محمد وآل محمد"

سپاس خدایی را که بر ما منت نهاد به وجود محمد صلی الله علیه و آله در میان امت های گذشته و قرون سپری شده... بار الها! پس درود فرست بر محمد صلی الله علیه و آله که امین وحی تو، و بزرگوارتر از تمام خلق تو، و بنده پسندیده در میان بندگان توست. آن پیشوای رحمت و قافله سالار خوبی و کلید برکت، چنان که جان خویش را برای اجرای فرمان تو به زحمت انداخته و در راه تو بدنش را هدف ناراحتی قرار داد... تا آن جا که به دیار غربت و محل دور از اهل و عشیره و مرکز سکونت هجرت نمود.... بار الها! مرتبه او را به سبب زحماتی که در راه تو کشید به بالاترین درجات بهشت بالا بَر، تا اندازه ای که هیچ کس در هیچ مقام و منزلت با او یکسان نباشد و در آستانت، هیچ مَلِک مقرّب و پیامبر مُرسل با او برابری نکند و قبول شفاعتش را در اهل بیت پاکیزه اش و مؤمنان از امّتش بیش از آن چه به او وعده فرموده ای به او اعلام فرما.

درود حضرت سجاد بر پیامبر:www.howzeh.net 

ضمن عرض تبریک میلاد فرخنده ختم رسل ، پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی .ص. وفرزند ایشان حضرت امام جعفر صادق .ع. ،درشب وروز میلاد آن دو نور آسمانی جشنی به همین منظور در مسجد دوانیهای کوی دهدشتی  با حضور نماز گزاران پس از نماز مغرب وعشا برگزار گردید.






); viewer.add( center

میلاد حضرت جعفر صادق .ع.


خجسته سالروز طلوع خورشید هدایت، تبلور دُرّ دریای عصمت، تلألؤ نگین انگشتری امامت، شکوفایی گل بوستان احمد صلی الله علیه و آله ، ولادت صادق آل محمّد صلی الله علیه و آله , همچنین یوم الله بیست ودوم بهمن پیروزی انقلاب اسلامی بر تمام دوستداران معرفت و حقیقت و مسلمانان مبارک باد.



آغاز امامت حضرت مهدی .عج.

(مَن یُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . .)
خوشا به حال کسى که شعائر دین خدا را بزرگ و محترم شمارد; زیرا این صفت، ویژگى دل هاى پرهیزگار است.

امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه
هشتم ربیع الاول شهادت مظلومانه ى امام حسن عسکرى (علیه السلام) آغاز دوره ى امامت امام مهدى (عج)، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیع به شمار مى رود. با گرامى داشت خاطره ى این روز باشکوه، مطلب زیر را با هدف آشنایى بیشتر با شخصیت آخرین حجت خدا در روى زمین و اظهار ارادت به پیشگاه آن حضرت تقدیم مى داریم. امید است همیشه یاد آن عزیز پنهان در پس پرده ى غیبت را در دل هایمان زنده داریم و از وظایف خطیر خویش در این دوره ى سرنوشت ساز غافل نباشیم.


ادامه مطلب ...

8 ربیع الاول شهادت امام حسن عسکری

آفتاب روز هشتم ربیع الاول در حال طلوع بود، که آفتابی پرفروغ از دیگر سو غروب می کرد. او یازدهمین پیشوای آسمانی مردمان، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بود، که شمع وجودش پس از 28 سال پرتوافشانی به خاموشی می گرایید. در سالروز شهادت آن امام بار دیگر زمین و آسمان در عزای سلاله ای پاک از خاندان نبوی سوگوار است، تا با گریه و فغان بر مظلومیت آن امام همام با فرزندش حضرت ولی عصر (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هم ناله شود. شهادت امام عسکری علیه السلام را بر دادگستر جهان، امام زمان (عج)، و تمام رهروان راه آن حضرت، تسلیت می گوییم.



ادامه مطلب ...

هجرت رسول اکرم از مکه به مدینه

مردم مدینه در سال سیزدهم بعثت با حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) در مکه بیعت نمودند تا حضرت به مدینه مهاجرت کنند و عهد کردند که در مدینه از حضرت همچون جان خود محافظت نمایند. چون این معاهده صورت گرفت مردم مدینه به وطن خویش بازگشتند.
کفار قریش که از پیمان آنها با پیامبر(صلى الله علیه وآله) با خبر شدند بر کینه آنها افزود، لذا قرار گذاشتند که از هر قبیله، مردى دلاور انتخاب کرده و با هم پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به قتل برسانند تا خون بهایش در بین قبائل پراکنده گردد، و عشیره پیامبر(صلى الله علیه وآله) قدرت مقابله با قاتل حضرت را نداشته باشند.
این جماعت شب اوّل ربیع الاوّل در اطراف خانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) جمع شدند و قرار گذاشتند که وقتى پیامبر(صلى الله علیه وآله) به رختخواب رفت بر بالین وى حاضر شوند و او را به قتل برسانند.
خداوند متعال موضوع را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) اطلاع داد و آیه شریفه (إذْ یَمکُر بِکَ الَّذینَ کَفَروا لیُثبِتوکَ أوُ یَقتُلوکَ أوُ یُخرِجوکَ و یَمکُرونَ وَ یمکُرُ اللّهُ و اللّهُ خَیرُ الماکِرینَ)(1) نازل شد، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) مأمور گشت تا على(علیه السلام) را به جاى خود در بستر گذارد و از مکه خارج شود.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) به على(علیه السلام) فرمود: خداوند امر کرده در جاى من بخوابى و من خارج شوم. على(علیه السلام) عرض کرد: یا رسول اللّه اگر من در جاى شما بخوابم شما نجات مى یابید؟ فرمود: بلى. در این هنگام على(علیه السلام) عرض کرد: اَلْحَمْدُ لِلّهَ الَّذى جَعَلَ نَفْسى وَقاءً لِنَفْسِ رَسُول الْلّه و سجده شکر به جا آورد. رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) او را در بر گرفت و بسیار گریست. در این هنگام جبرئیل نازل شد و دست رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) را گرفت و از خانه بیرون برد. پیامبر(صلى الله علیه وآله)آیه شریفه (وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أیدیهِمْ سَدّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لایُبْصِروُن) را تلاوت نمود و از خانه خارج شد. سپس به غار ثور تشریف برد و سه روز در آنجا ماند، در روز چهارم به سوى مدینه حرکت نمود و در دوازدهم ربیع الاوّل وارد مدینه شد.
(2)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-انفال، آیه 30.
2-حوادث الایّام، صفحه 77.

http://persian.makarem.ir/

یکم ربیع الاول

در نیمه شب اول ربیع الاول سال 11 هجرى قمرى، امیرالمؤمنین على بن ابیطالب(علیه السلام)بدن مطهر خاتم الانبیاء و المرسلین(صلى الله علیه وآله) را دفن نمودند.
هنگام رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) مغیره، خطاب به ابوبکر و عمر گفت: اگر بعداً با مردم کارى دارید آنها را دریابید. لذا ابو بکر و عمر هنگام دفن پیامبر(صلى الله علیه وآله) حاضر نبودند، بلکه میان دیگران بودند و در سقیفه براى خود امیر انتخاب مى کردند، و قبل از آنکه کنار بدن حضرت حاضر شوند، بدن مطهر دفن شد.
عبداللّه بن حسن مى گوید: به خدا قسم ابوبکر و عمر بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نماز نخواندند، با توجه به اینکه سه روز بدن مبارک پیامبر(صلى الله علیه وآله) دفن نشد، ولى اهل سقیفه مشغول کار خود بودند.
 مصیبت و فاجعه رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) از یک طرف و بى احترامى به آن حضرت و توجه نداشتن مردم به غسل و کفن حضرت از طرف دیگر، داغهایى بود که بر دل مبارک امیرالمؤمنین(علیه السلام) سنگینى مى کرد. چنانچه با یاد تلخ آن روزها فرموده اند: «آیا بدن شریف پیامبر(صلى الله علیه وآله) را رها مى کردم و او را دفن ننموده، براى خلافت و سلطنت بعد از او نزاع مى کردم»؟
 هنگامى که امیرالمؤمنین(علیه السلام) متوجه غسل و کفن پیامبر(صلى الله علیه وآله) شد وغاصبین خلافت در سقیفه بودند، در شب چهارم که اول ربیع الاول بود بدن مبارک آن حضرت را دفن فرمود، و طبق وصیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) متوجه جمع آورى قرآن شد. آن حضرت فرموده بودند:« على جان، تا سه روز از خانه خارج مشو و قرآن را جمع آورى کن...».
در این ایام، سه بار به منزل آن حضرت هجوم آورده اند: بار اول در روز اول ربیع بود که براى بیعت آمدند و آن حضرت فرمود: قسم یاد کرده ام که تا جمع قرآن تمام نشود از خانه بیرون نیایم، سپس آنان باز گشتند. پس از آن امیرالمؤمنین(علیه السلام) شبها صدیقه طاهره و حسنین(علیه السلام)را بر درِ منزل اصحاب مى بردند و طلب یارى مى نمودند.
بار دوم هفت روز بعد از دفن پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود که زبیر و عده اى دیگر در منزل امیرالمؤمنین(علیه السلام) جمع شده بودند.
 بار سوم به منزل حضرت هجوم آوردند، و پس از آتش زدن دربِ منزل و ضرب و جرح حضرت صدیقه طاهره(علیها السلام) و کشتن حضرت محسن(علیه السلام)، امیرالمؤمنین(علیه السلام) را با دست بسته بیرون بردند.(1)
همچنین حضرت امام حسن عسکرى(علیه السلام) را در سال 260 هجرى قمرى در چنین روزى مسموم نمودند.(2)
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 1-تقویم شیعه، صفحه 71و73
2-حوادث الایّام، صفحه 77.
http://persian.makarem.ir/

آخرین روز صفر

روز سی ام صفر روز وداع با محرم صفر بود، ماه عشق وایثار وگذشت . دراین دوماه بر پایی خیمه ی اهل بیت ،توفیق آن را داشتیم تا در زیر سایه ی خیمه ی آل محمد .ص. حضور یافته وگرد هم آییم وعزت وشرف وگذشت را از حسینیان بار دگر مشق کنیم وارادت وعشق خود را نسبت به ایشان اداءکنیم وامیدواریم که در سال های آینده نیز توفیق حضور را داشته باشیم
کوی دهدشتی مضاف بر آنکه افتخار مهمانی اهل بیت .ع. را دارد ، افتخار خدمت به این خاندان را از هرچیز بالاتر میداند وبه کوی حسینی بودن خود بیش از هر چیز می بالد .لذا از کلیه خادمین ودست اندر کاران ، بانیان وذاکرین که قبل از شروع این ایام وبعد از پایان این ایام در تلاش وتکاپو هستند وهمچنین از دوستداران وعاشقان اهل بیت .ع. که در این مدت با حضور خود موجب رونق و روشنی مجلس ما گردیدند کمال تشکر را داریم وامیدواریم که خداوند منان توفیق حضور همه ساله در این مجالس وپیروی ازآن عزیزان را نسیب همگان عنایت فرماید تا از نور منورشان بر ما تابیده وموجب رشد ومعرفتمان گردد
کوی دهدشتی از همه ی سروران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام دعوت می نماید تا با حضور خود درسایر مناسبتها اعم ازشهادت ها واعیاد ومیلاد های در پیش رو ، موجب روشنی ورونق بیش از پیش مجلس ما گردند
مــــــــــرواتون هــــــــــــــمـــــه ســـــــــــالــــــــــــــــه
به امید دیدار



سایر تصاویر وفایل صوتی روز سی ام در ادامه مطلب 

ادامه مطلب ...

شب سی صفر شب شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا .ع.

با توجه به شبهای پایانی ماه صفر اهالی کوی دهدشتی با حضور در محلات دیگر نیز یه سینه زنی پرداختند ، کوی کوتی یکی از این محلات بود که پس از پایان مراسم سینه زنی در آنجا ،کوی کوتی نیز به اتفاق اهالی خود در حسینیه کوی دهدشتی حضور یافت.



0 0 ادامه مطلب ...

تقدیر از نوحه خوانان و سینه زنان

همه ساله با شروع ماه محرم و صفر که تجدید وبازخوانی وقایع عاشوراست وچراغ تکایا ومحافل حسینی بدین منظور روشن نگاه داشته میشود و خداوند منان توفیق حضور در ان مجالس را عنایت می فرماید ،طبق رسمی قدیمی در تمامی تکایا وحسینیه ها ومساجد شهر بوشهرو در مناسبتهای مختلف که در این مدت عزاداری و سینه زنی برپا میگردد، بمنظور تکریم وتقدیر از مقام نوحه خوانان و ذاکرین حضرت ابا عبدالله الحسین .ع. ،هنگام سینه زنی با حضور بزرگان وبانیان مساجد و... با به گردن انداختن و بستن شال با اهدای هدیه ای از آنان تقدیر میگردد.لذا کوی دهدشتی نیز بمنظور ارج نهادن وتقدیر از ذاکرین و مداحان خود، در طول این مدت، که جزء معدود مساجد ومحلاتی است که علاوه بر شب های شهادت ومناسبت های رسمی در شب های جمعه نیز به سینه زنی وعزاداری اهلبیت پیامبر .ص. پرداخته اند، در شبهای پایانی ماه صفر به تقدیراز نوحه خوانان وذاکرین خود پرداخته و از وجود عزیزان عزادار وسینه زنی که در طی این مدت مخلصانه وبا شوروعشقی حسینی در این مجالس حضور پیدا کرده وباعث روشنی وگرمابخشی مجلس ما گردیده اند با گلباران کردن و ریختن گل بر سر این عزیزان ، از حضورآنان تقدیر می نماید. امسال نیزهمچون سالهای گذشته این تقدیر وتشکر انجام پذیرفت و به منظور جوان گرایی وارج نهادن به جوانان شایسته ی کوی دهدشتی که همواره در بر پایی مراسمات و اداره مسجد همواره کوشا بوده وتلاش می نمایند به نمایندگی از هیئت جوانان کوی دهدشتی مراسم تقدیر از نوحه خوانان وعزاداران، توسط نمایندگانی از ایشان انجام پذیرفت.  


 

 تصاویر این شب در ادامه مطلب 

ادامه مطلب ...

روز بیست و هشتم صفر

فایل صوتی و تصاویر مراسم سینه زنی و دسته ی عزاداری ، تدارک خوراک روز بیست وهشتم در ادامه مطلب می توانید ببینید



ادامه مطلب ...