کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

کوی دهدشتی

کانون فرهنگی مسجد دهدشتی

ولادت حضرت فاطمه زهراء(علیها السلام)

 کوی دهدشتی ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهراء(علیها السلام) و روز زن را  بر همه ی شیعیان جهان علی الخصوص زنان ومادران عزیز و بزرگ ایرانی  تبریک عرض مینماید .


روزى حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) در ابطح با حضرت على(علیه السلام) و عمّار و منذر و عباس و ابوبکر و عمر نشسته بود ناگاه جبرئیل نازل شد و عرض کرد: یا محمد خداوند سلام مى رساند و امر مى کند که چهل روز از خانه خدیجه دورى نمائى. حضرت نیز چهل روز به خانه خدیجه نرفت و در منزل فاطمه بنت اسد بود. روزها را روزه مى گرفت و شبها را به عبادت مى گذراند.

سپس عمار را نزد خدیجه فرستاد که بگوید نیامدنش بسوى او از روى کراهت نیست بلکه امر خداوند متعال است.
حضرت خدیجه به جهت دوریش با پیامبر(صلى الله علیه وآله) هر روز مى گریست تا اینکه چهل روز به اتمام رسید. در این هنگام جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد خداوند سلام مى رساند و مى فرماید: براى تحفه من مهیا شو، ناگاه میکائیل طبقى آورد که دسمالى بهشتى روى آن را پوشانده بود و گفت پروردگارت مى فرمایید امشب با این طعام افطار کن.
حضرت على(علیه السلام) فرمود: پیامبر(صلى الله علیه وآله) هر شب به من امر مى فرمود که در خانه را باز گذارم تا هر که مى خواهد بیاید و با حضرت افطار کند. ولى امشب فرموده است بر در خانه بنشین و مگذار کسى داخل شود که این طعام بر غیر من حرام است.
حضرت موقع افطار از غذا و آب بهشتى تناول نمودند، باقیمانده غذا به آسمان برده شد.
  زنان مکه به جهت اینکه حضرت خدیجه(علیها السلام) با پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ازدواج کرده بود با آن مخدّره دشمنى مى کردند و از او دورى مى جستند. به او سلام نمى دادند و نمى گذاشتد زنى نزد او برود. از این جهت و به علت تنهائى، وحشتى عظیم حضرت خدیجه(علیها السلام) را فرا گرفت.



  موقعى که خدیجه(علیها السلام) به فاطمه(علیها السلام) حامله گردید، فاطمه در شکم مادر مونس خدیجه بود، با او سخن مى گفت و به او صبر مى داد. چون درد بر او قلبه کرد خدیجه شخصى را بسوى زنان قریش و فرزندان هاشم در مکه فرستاد که نزد او بیایند، ولى آنان گفتند: تو سخن ما را قبول نکردى و زن یتیم ابوطالب شدى که فقیر و بى چیز است، ما به خانه تو نمى آییم. خدیجه از شنیدن این جواب بسیار غمگین شد و در فکر فرو رفت، ناگهان چهارزن شبیه به زنان بنى هاشم نزد او حاضر شدند. خدیجه(علیها السلام) ترسید! یکى از آنان گفت: اى خدیجه، نترس ما فرستاده پروردگاریم و بیارى تو آمده ایم. منم ساره زوجه ابراهیم، دیگران گفتند مائیم آسیه و مریم و کلثوم خواهر موسى، سپس فاطمه زهراء(علیها السلام) در دومین یا پنجمین سال بعثت به دنیا آمد. آن طفل را با آب کوثر شستند و لباس سفیدى بر او پوشاندند و سپس خدیجه به فاطمه(علیها السلام) شیر داد.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- حوادث الایام، صفحه 127.

2-http://makarem.ir/

شب شهادت حضرت زهرا.س.

 آیا حضرت زهرا(س) از زمان شهادتش آگاه بود؟
جواب: در «مسند احمد» از امّ سلمه (یا طبق روایتى ام سلمى) چنین آمده : وقتى فاطمه(علیها السلام) به همان بیمارى که به وفاتش منتهى گشت، بیمار شد من از او پرستارى مى کردم، روزى حالتش را از همه روز بهتر دیدم، على(علیه السلام) به دنبال کارى رفته بود، فاطمه(علیها السلام) به من فرمود: آبى بیاور تا غسل کنم، آب آوردم و او غسل کرد، غسلى که بهتر از آن ندیده بودم.
سپس فرمود: لباس هاى تازه اى براى من بیاور، لباس ها را آوردم و به او دادم، و او پوشید.
سپس فرمود: بسترم را در وسط اطاق بیفکن، من این کار را کردم، او دراز کشید و رو به قبله کرد، و دستش را زیر صورتش گذاشت، سپس فرمود: اى ام سلمه! {ام سلمى} من الان از دنیا مى روم (و به ملکوت اعلا مى شتابم) در حالى که پاک شده ام، کسى روى مرا نگشاید. این سخن گفت و چشم از جهان پوشید!(1)
این حدیث به خوبى نشان مى دهد که فاطمه از لحظه مرگش آگاه و با خبر بوده، و بى آن که نشانه هاى آن در او باشد، آماده رحلت از این جهان گشت، و از آن جا که هیچ کس لحظه مرگ را جز به تعلیم الهى نمى داند این نشان مى دهد که از سوى خدا به او الهام مى شد.(2)
پی نوشت:
1. مسند احمد بن حنبل، جلد 6، صفحه 461. این حدیث را ابن اثیر در «اسد الغابة» و جمعى دیگر در کتب خود آورده اند.
 2 . گردآوری از: کتاب زهرا(س) برترین بانوی جهان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ص 89.

http://makarem.ir/  -3


مراسم سینه زنی شهادت حضرت زهرا

الســــلام علیـــــک یا ام ابـــــــیها 

هیئت عزاداران کوی دهدشتی با حضور عاشقان اهلبیت علیها السلام  پس از مراسم سخنرانی که با توسط حاج آقا تشکری ایراد گردید با مداحی آقای مجتبی گراشی به مراسم سینه زنی سنتی پرداختند.


دانلود فایل صوتی این شب 


چرا به حضرت زهرا(س) ام ابیها می گویند؟

: در میان عرب معمول است که علاوه بر اسم، کنیه اى نیز براى افراد انتخاب مى کنند، اگر مرد باشد با «اب» شروع مى شود و اگر زن باشد با «امّ».
در روایات اسلامى در میان کنیه هاى فاطمه زهرا(علیها السلام) کنیه عجیبى دیده مى شود که چشم انداز دیگرى از عظمت فوق العاده آن حضرت را ترسیم مى کند، به حدیث زیر گوش فرا دهید:
در «اسد الغابه» آمده است:
«کانَتْ فاطِمَةُ تُکَنّى اُمُّ اَبیها»(1)؛ (کنیه فاطمه امّ ابیها (مادر پدرش!) بود).
این معنا در کتاب «استیعاب» از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است.(2)
این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان مى دهد که این دختر با وفا آنچنان نسبت به پدرش محبّت مى کرد که گویى «یک مادر» براى او بود.
مى دانیم پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در همان کودکى مادر خود را از دست داد، ولى این دختر از همان خردسالى از هیچ گونه محبّت و دلسوزى درباره پدر بزرگوارش فروگذار نکرد. هم دخترى دلسوز و فداکار و هم مادرى مهربان و ایثارگر و هم یارى وفادار محسوب مى شد.(3)

پی نوشت:
http://makarem.ir
(1) . اسد الغابه، جلد 5، صفحه 520 .
(2) . استیعاب، جلد 2، صفحه 752 .
(3) . زهرا برترین بانوی جهان، ص101.

مراسم سینه زنی شهادت حضرت زهرا

هیئت عزاداران کوی دهدشتی با حضور عاشقان اهلبیت علیها السلام  پس از مراسم سخنرانی که با توسط حاج آقا تشکری ایراد گردید با مداحی آقای مجتبی گراشی به مراسم سینه زنی سنتی پرداختند.


دانلود فایل صوتی این شب 

ایام سوگواری صدیقه کبری

السلام علیک یا صدیقة الکبری
السلام علیک یا صدیقه الشهیدة
الســـــــــــــــــــلام علـیــــــــــــــــــــک یا فـــــــــــــــاطــــــــــمة الـــــــــــــــزهــــــراء .س.


هیئت عزادارن کوی دهدشتی 
ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری دخت نبی اکرم.ص. ، ام الائمه ، بزرگ بانوی جهان ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به پیشگاه آقا امام زمان .عج. و تمامی شیعیان جهان ، به اطلاع می رساند از شنبه مورخه 91/2/2 به مدت پنچ شب مراسم روضه خوانی وسخنرانی وهمچنین از یکشنبه مورخه 91/2/3 به مدت سه شب مراسم سینه زنی سنتی بامداحی حاج مصطفی گراشی در مسجد دوانیهای کوی دهدشتی برگزار خواهد نمود انشا ا... حضور شما سروران گرامی همچون سالهای قبل این مراسم نیز با شکوه تر برپا خواهد گردید.


سیاه پوشی بمناسبت ایام فاطمیه